top of page

Maahantuonnin askeleet - Näin onnistut tuontiprosessissa

  • Writer: Kabei Desk
    Kabei Desk
  • 6.2.
  • 5 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 8.2.


Ajatteletko, että maahantuonti on vain suuryritysten etuoikeus? Todellisuudessa myös pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää sitä ja saavuttaa merkittäviä etuja. Maahantuonnin toteuttaminen vaatii hieman aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta oikein toteutettuna se voi olla tehokas kasvun moottori, joka alentaa hankintakustannuksia ja antaa kilpailuetua markkinoilla.



Cargo ship
Maahantuonti tarjoaa kasvumahdollisuuksia myös pk-yrityksille.


Kenelle maahantuonti sopii ja miksi sitä kannattaa tehdä?


Maahantuonti sopii erityisesti yrityksille, jotka haluavat laajentaa tuotevalikoimaansa, parantaa kilpailukykyään ja optimoida hankintakustannuksiaan. Jos haluat tuoda markkinoille ainutlaatuisia tuotteita, kasvattaa katettasi tai vahvistaa brändiäsi, maahantuonti voi olla juuri oikea ratkaisu.


Maahantuonti sopii esimerkiksi:


  • Jälleenmyyjille ja kauppiaille, jotka etsivät erottuvia tai edullisia tuotteita myyntiin tai haluavat rakentaa oman tuotemerkkinsä, tehdä tuotekehitystä ja brändätä itsensä markkinoille omalla visiollaan.


  • Yrittäjille, jotka haluavat alentaa hankintakustannuksiaan, parantaa kannattavuuttaan ja menestyä esimerkiksi tarjouskilpailussa tarjoamalla edullisempia tuotteita kuin kilpailijansa, jotka hankkivat tuotteensa kotimaisilta markkinoilta.


  • Teollisuuden toimijoille, jotka etsivät edullisempia tai laadukkaampia raaka-aineita ja komponentteja ulkomaisilta markkinoilta.


Kun hankit tuotteesi suoraan valmistajilta ja jätät välistä paikallisen maahantuojan tai myyjän, voit säästää hankinnoissa merkittäviä summia ja lisätä joustavuutta hinnoittelussasi. Lisäksi saat täyden kontrollin tuotevalikoimastasi ja sen räätälöinnistä, minkä ansiosta voit erottua kilpailijoistasi tarjoamalla uniikkeja tuotteita erittäin kilpailukykyiseen hintaan.



1. Tarpeiden analysointi


Ennen tuontiprosessin aloittamista on tärkeää analysoida, mitä tuotteita tarvitset. Kaikkien tuotteiden maahantuonti ei ole aina järkevää, joten aluksi kannattaa vertailla nykyisiä ostohintoja valmistajien myyntihintoihin. Alkuvaiheessa on myös hyvä huomioida maahantuontiin liittyvä verotus ja tullitariffit, jotka tulee laskea tuotteen kokonaishintaan. Lisäksi on tärkeää ottaa huomioon rahtiin ja huolintaan liittyvät maksut, joiden lopulliset kustannukset selviävät yleensä vasta siinä vaiheessa, kun tiedät tarkasti, mitä ja kuinka paljon olet tuomassa.


On myös olennaista selvittää tuotteisiin liittyvät säädökset ja standardit, jotka voivat vaikuttaa niiden hyväksyttävyyteen. Suurin osa Euroopassa myytävistä tuotteista vaatii vähintään CE-sertifikaatin, mutta useilla aloilla tarvitaan myös muita sertifikaatteja tuoteturvallisuuden ja terveellisyyden takaamiseksi. Näiden vaatimusten kartoittaminen on suositeltavaa jo alkuvaiheessa.



2. Sopivan toimittajan löytäminen


Luotettavan toimittajan valinta on yksi maahantuonnin tärkeimmistä vaiheista. Toimittajia voi löytää esimerkiksi verkkosivustoilta, kuten Alibaba tai 1688, kansainvälisiltä messuilta tai paikallisten agentuurien kautta. Löydettyäsi sopivan toimittajan on suositeltavaa tehdä tehdasvierailu ja tarkastaa tuotteiden mallikappaleet tai näytteet varmistaaksesi valmistajan kapasiteetin ja laadunhallinta.


Useimmat tuotantolaitokset sijaitsevat Aasiassa, erityisesti Kiinassa sekä muissa Kaakkois-Aasian maissa, kuten Vietnamissa, Bangladeshissa ja Indonesiassa. Yleisesti Aasian maissa kahdenkeskisen kaupankäynnin luotettavuus paranee siinä vaiheessa, kun osapuolet ovat tavanneet ja luoneet keskinäisen luottamussuhteen. Koska tuotantolaitoksissa vierailu voi olla haastavaa ja kallista, kannattaa harkita luotettavan edustajan käyttöä, esimerkiksi riippumattoman agentuurin tai välimiehen hyödyntämistä auditointiprosessissa.


On erityisen tärkeää kerätä mahdollisimman paljon tietoa tuotantolaitoksesta, sen luotettavuudesta ja toiminnasta ennen yhteistyön aloittamista. Vähintään on tarkistettava toimittajan tausta, liiketoimintaluvat, vientilupa, referenssit, tuotannon laatu sekä sertifikaattien olemassaolo ja voimassaolo. Ulkomaisten toimijoiden taloudellisten ja oikeudellisten taustojen tarkistaminen voi usein olla haasteellista, sillä tietojen saatavuus vaihtelee maakohtaisesti, ja ne ovat usein saatavilla vain paikallisella kielellä. Tässä tapauksessa on suositeltavaa turvautua paikallisen agentuurin tai välikäden apuun.



Mountain Scenery in Asia
Iso osa maailman tuotantolaitoksista on vieläkin Aasiassa.


3. Hintaneuvottelut ja sopimusehdot


Kun sopiva toimittaja on löydetty, seuraava askel on neuvotella lopulliset ostohinnat ja maksuehdot. On tärkeää sopia selkeästi maksutavasta. Yleisesti maksuehtoina on esimerkiksi ennakkomaksu, akkreditivi, reimburssi tai verkkopankkimaksu. Useimmat toimittajat vaativat tietyn osuuden panttimaksuna ennen tuotannon aloittamista (esimerkiksi 30 % kauppahinnasta), minkä jälkeen loput 70 % maksetaan joko tuotteen ollessa noudettavissa tehtaalta tai laivattuna satamaan. Yksi turvallisimmista maksuehdoista on esimerkiksi reimburssi, joka on on ostajan pankin kirjallinen sitoumus kauppahinnan maksamisesta myyjälle sen jälkeen kun sopimuksenmukaiset ehdot täyttyvät. 


Useimmat toimittajat välttelevät virallisen sopimuksen tekemistä ja solmivat sen yleensä vasta, kun toimitusvolyymit ovat suuria ja jatkuvia. Pienemmissä maahantuontierissä esimerkiksi sähköpostikeskustelu ja lasku kuitenkin riittää varmistamaan kaikki juridiset ehdot osapuolten välillä. Voit myös käyttää paikallista edustajaa sopimaan kaikki ehdot, huolehtimaan kaikista käytännön järjestelyistä ja edunvalvonnasta.


Takuuehtojen sopiminen on erittäin tärkeää. On olennaista määritellä etukäteen, miten toimitaan, jos tuotteissa ilmenee vikoja, ne eivät vastaa odotettua laatua tai ne täytyy korvata tai palauttaa. Useimmat toimittajat suostuvat toimittamaan uudet tuotteet veloituksetta, mutta eivät suostu kattamaan toimituskuluja. On järkevää esimerkiksi toimia ennakkovarantoperusteisesti, jolloin maahantuoja hankkii tai varaa ostomäärästään osan tuotteista varastoon, jotta mahdolliset vikatuotteet voidaan vaihtaa suoraan ilman viivytyksiä. Korvaavien tuotteiden toimittamisesta voidaan sopia osaksi seuraavaa toimituserää, mikä poistaa yksittäisistä toimituksista johtuvat logistiikkakulut.


Maahantuojana voit joutua oikeudelliseen vastuuseen, jos maahantuomasi tuote vikaantuessaan aiheuttaa vahinkoa, kuten tulipalon, tai terveydellisiä riskejä käyttäjälle tai ympäristölle. Vaikka valmistaja on juridisesti vastuussa tuotteidensa turvallisuudesta, EU:n ulkopuolisessa kaupassa vastuun toteutumisen varmistaminen voi olla vaikeaa, aikaa vievää ja joskus jopa mahdotonta. Koska EU:n säädökset voivat asettaa vastuun myös maahantuojalle, on tärkeää varautua mahdollisiin riskeihin. Siksi maahantuonnissa on erityisen tärkeää varmistaa, että maahantuoduilla tuotteilla on asianmukainen tuotevastuuvakuutus, joka kattaa mahdolliset korvausvaatimukset.



 4. Logistiikan järjestäminen


Logistiikan järjestäminen on yksi tärkeimmistä osa-alueista onnistuneessa maahantuonnissa. Ensimmäinen päätettävä asia logistiikkajärjestelyissä on, kuka vastaa tuotteiden kuljetusjärjestelyistä, miten tuotteet kuljetetaan ja millä toimitusehdoilla. Yleisimpiä vaihtoehtoja ovat merikuljetus, lentorahti sekä maantie- tai rautatiekuljetus. Valintaan vaikuttavat tuotteen luonne, määrä, lähtö- ja kohdemarkkina sekä aikataulu.


Lentorahti on nopein vaihtoehto, mutta se on kallis ja ekologisesti kyseenalainen. Se soveltuu parhaiten pienille lähetyksille, kuten mallikappaleille ja näytteille. Merikuljetus ja rautatiekuljetus ovat yleensä kustannustehokkaampia vaihtoehtoja, mutta niiden toimitusajat voivat olla huomattavasti pidempiä, jopa 2–4 kuukautta. Yleisesti merikuljetusta pidetään parhaana vaihtoehtona, ja se onkin yksi suosituimmista toimitusmenetelmistä.


Kuljetuskumppanin valinnassa kannattaa huomioida kustannukset, toimitusnopeus ja luotettavuus. Incoterms-ehtojen tunteminen on tärkeää, sillä ne määrittelevät selkeästi osapuolten vastuut ja kustannukset toimitusketjussa. Useimmat toimittajat suostuvat toimittamaan tuotteensa vähintään EXW (Ex Works), FOB (Free on Board) tai CIF (Cost, Insurance, and Freight) -ehdoilla, joten näistä on valittava liiketoiminnalle parhaiten sopiva vaihtoehto. Lisäksi kotimaan huolinta on tärkeä huomioida osana rahtikustannusten laskentaa.



Logistics Center
Sujuva logistiikka on iso osa toimivaa maahantuontiketjua.


5. Tullaus


Sujuva tullaus varmistaa, että tuotteet pääsevät nopeasti ja vaivattomasti markkinoille. Ennen maahantuontia on tärkeää selvittää tuontitullit, verot ja muut viranomaisvaatimukset. Jokaiselle tuotteelle on määritettävä oikea tullikoodi (HS-koodi), sillä se vaikuttaa tullimaksuihin ja voi aiheuttaa lisäkustannuksia, jos se ilmoitetaan väärin.


Myös tuotteen alkuperällä on merkittävä vaikutus tullimaksuihin, ja vapaakauppasopimukset voivat tarjota etuja tietyissä tapauksissa. Esimerkiksi EU:lla ja Kiinalla ei ole vapaakauppasopimusta, joten Kiinasta tuotaessa on maksettava normaalit tullit. Sen sijaan EU:lla on vapaakauppasopimus esimerkiksi Etelä-Korean kanssa, mikä voi mahdollistaa tullivapaan maahantuonnin tietyin ehdoin.


Kaikkia tuotteita ei voi tuoda vapaasti – osa vaatii erityisiä lupia tai tarkastuksia. Esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet, kemikaalit, sähkö- ja radiolaitteet sekä tietyt puu- ja eläinperäiset tuotteet voivat edellyttää viranomaishyväksyntöjä ennen maahantuontia. Lisäksi oikeat asiakirjat, kuten kauppalasku, alkuperätodistus ja vaatimustenmukaisuusdokumentit, ovat välttämättömiä sujuvalle tullaukselle. Tarvittaessa on suositeltavaa käyttää tullausasiantuntijaa tai huolintaliikettä, joka voi hoitaa prosessin puolestasi.


EU:ssa on tiukat säädökset, jotka koskevat esimerkiksi CE-merkintää, kemikaalilainsäädäntöä ja tuoteturvallisuusvaatimuksia. Jos tullaus viivästyy tai tuotteet joutuvat tarkastukseen, on tärkeää toimia nopeasti, jotta toimitusketju ei häiriinny.



6. Vastaanotto


Kun tuotteet saapuvat määränpäähänsä, ne tulee tarkistaa huolellisesti. Mahdollisten virheiden varalta on suositeltavaa sopia reklamaatioprosessista jo etukäteen toimittajan kanssa. Tarkistuksen jälkeen tuotteet ovat valmiita käyttöön. Säilytä kaikki tuontiin liittyvät asiakirjat mahdollisten myöhempien selvitysten varalta.



Yhteenveto


Maahantuonti voi olla yritykselle suuri mahdollisuus, mutta se vaatii huolellista suunnittelua ja prosessien hallintaa. Avain onnistumiseen on oikeiden kumppaneiden löytäminen, logistiikan sujuvuus ja säädösten noudattaminen. Kun nämä asiat on hoidettu huolellisesti, maahantuonti voi tarjota merkittäviä kilpailuetuja ja kasvumahdollisuuksia yrityksellesi.



Jos tarvitset apua maahantuonnissa tai haluat lisätietoa prosessista, ota yhteyttä – autamme mielellämme!




 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
Kabei Logo

Kabei Oy on kansainvälisen kaupan asiantuntijayritys, joka tarjoaa globaalin kaupankäynnin kokonaisvaltaisia ratkaisuja eri teollisuudenaloille. Erikoisalaamme ovat maahantuonti, vienti sekä kansainväliseen kaupankäyntiin liittyvät palvelut. 

Suomi:

Iki Aatela 

+358 40 704 2498​​

Maailmanlaajuisesti:

Kasperi Anttila

+86 135 5571 4045

© 2021- 2025 Kabei Oy

Y-tunnus: 3181482-4

bottom of page